Mașinile electrice și cele mai importante trucuri: cum îți mărești autonomia
În timp ce criticii continuă să aprindă flăcările îndoielii că vehiculele electrice (EV) pot concura cu motoarele cu ardere internă (ICE), sunt tot mai multe dovezi că anxietatea de autonomie este deplasată.
Luna trecută, Environment Journal a raportat o nouă analiză a vehiculelor electrice disponibile în Marea Britanie. Concentrându-se în mod special pe așa-numita anxietate de autonomie – teama de a rămâne fără putere între punctele de încărcare – a dezvăluit că în partea de sus a pieței, șoferii se pot aștepta să ajungă până la 625 de km de fiecare dată când se conectează.
Graham Conway, director general al specialistului britanic în leasing Select Car Leasing, a decis să-și împărtășească propria experiență în domeniul vehiculelor electrice cu o serie de hack-uri care pot crește autonomia cu până la 30%. De la pregătirea pentru vreme rece și configurarea cabinei, până la viteză și tipul de teren, aruncă o privire mai jos.
Vremea rece
„Dacă conduci un vehicul electric din ianuarie până în decembrie, este posibil să observi o diferență considerabilă de autonomie în comparație cu restul anului. Reacțiile chimice care au loc în interiorul celulelor unei baterii încetinesc atunci când mercurul scade, determinând creșterea timpilor de încărcare. O baterie EV este fabricată din litiu-ion. Când este frig, ionii mici nu se pot mișca la fel de repede, iar raza de acțiune a mașinii tale se reduce în consecință.
Atunci când este cald, ionii se pot mișca mai liber și raza de acțiune a mașinii electrice crește. Un studiu recent realizat de What Car? a demonstrat că autonomia unora dintre cele mai populare vehicule electrice se poate reduce pe vreme rece cu între 16% și 32%. Deci, dacă vremea se înrăutățește, trebuie pur și simplu să faci ajustări la programul tău și să îți planifici cursele din timp.”
Temperatura cabinei
„Dacă ai încălzirea pornită în mașină, acest lucru va consuma și o parte din încărcarea bateriei și raza de acțiune va scădea. Evident că nu vrei să mori înghețat iarna pentru a menține un interval decent! Trucul este să preîncălzești cabina dimineața în timp ce mașina este conectată. În majoritatea vehiculelor electrice moderne, poți porni încălzirea de la distanță folosind o aplicație.
„În vară, aerul condiționat va avea același efect. Răcirea spațiului pentru pasageri al mașinii va consuma energia bateriei și va reduce autonomia în consecință. Renault estimează că încălzirea sau răcirea extremă a vehiculului electric poate reduce autonomia cu până la 30%. Unii producători sugerează, de asemenea, să profitați de scaunele încălzite, mai degrabă decât de sistemul de aer condiționat al mașinii, pentru a rămâne prăjiți, deoarece ar putea folosi mai puțină energie pe termen lung.
Viteza
Dacă conduci o mașină electrică prin oraș, la viteze reduse, bateria pare să țină foarte mult. Conducerea încet pune foarte puțin stres asupra bateriei și ești răsplătit cu autonomia suplimentară.
Pe de altă parte, dacă conduci pe o autostradă cu o viteză constantă de 120 km/oră, distanța pe care o poate parcurge vehiculul electric cu o singură încărcare scade. Bateria trebuie să lucreze mai mult pentru a deplasa vehiculul 1 km pe o autostradă la 120 la oră decât o face 1 km într-un oraș la 50 la oră. Dacă rămâi fără încărcare și îți faci griji că s-ar putea să nu ajungi la destinație, încetinește pentru a obține mai multă autonomie.
Terenul
Dacă urci un deal cu un vehicul electric, vei consuma bateria mașinii mult mai repede decât ai face-o pe plat. Lucrezi împotriva forței gravitației.
Cu toate acestea, coborârea unui deal într-un vehicul electric aduce beneficii surprinzătoare. Pe măsură ce cobori și ridici piciorul de pe accelerație, mașina încetinește, motorul electric intră în marșarier și încarcă efectiv bateria. Aceasta este cunoscută sub numele de „frânare regenerativă”.
Accelerarea
Ca și în cazul mașinilor tradiționale pe benzină și diesel, autonomia vehiculelor electrice scade dacă accelerezi puternic în mod regulat. Dar dacă conduci ușor, accelerând ușor, vei obține mai mulți kilometri din vehiculul electric. Aproape toate mașinile electrice vin acum cu diverse „moduri de conducere”, de ex. Eco, Normal și Sport. Dacă dorești un interval maxim, selectează modul Eco. Pentru performanță de top, este Sport. Pentru un echilibru între cele două, alege modul Normal.
Starea bateriei
Pe măsură ce bateriile de mașini electrice îmbătrânesc, nu pot fi încărcate atât de mult cât ar putea în prima zi. De exemplu, un vehicul electric nou-nouț cu o baterie de 80 kWh poate fi încărcat astăzi la 100%.
Dar în 5 ani, s-ar putea să îl poți încărca până la 95%. Apoi, ar acționa ca o baterie de 76 kWh (95% din 80 kWh). Această pierdere treptată a capacității de încărcare înseamnă o reducere corespunzătoare a autonomiei. Din fericire, bateriile de mașini electrice par să reziste foarte bine și acest efect este destul de minim, mai ales la cele mai noi modele cu cea mai avansată tehnologie a bateriei.